Klagomål eller misstänkt matförgiftning
Klagomål om en produkt
Om du har frågor eller synpunkter på något livsmedel vänd dig i första hand till tillverkaren eller till butiken där du köpte livsmedlet. Du hittar kontaktuppgifter till företaget som ansvarar för produkten på förpackningen.
Om du vill lämna ditt klagomål till kontrollmyndigheten är det vanligtvis livsmedelskontrollen i kommunen där företaget ligger som du ska kontakta. Läs mer på vår webbplats: Så kontrolleras maten
Ditt klagomål är värdefullt. Det hjälper kontrollmyndigheten att rikta in sig på vad som är viktigt. På så sätt kan fel och fusk snabbare hittas och rättas till. Kontrollmyndigheterna har dock inte hand om frågor som handlar om ekonomiska ersättningar.
Om klagomål på storhushåll
Om du har synpunkter på livsmedelshanteringen eller något livsmedel exempelvis på en restaurang, vänd dig i första hand till verksamheten.
Om du vill lämna ditt klagomål till kontrollmyndigheten är det vanligtvis livsmedelskontrollen i kommunen där företaget ligger som du ska kontakta. Läs mer på vår webbplats: Så kontrolleras maten
Matförgiftning
Misstänker du att du har blivit matförgiftad kan du lämna ditt klagomål till den myndighet som kontrollerar att företaget följer de regler som gäller för livsmedelsföretag. Detta är vanligtvis livsmedelskontrollen i kommunen där företaget ligger.
Om du ska du i första hand kontakta din kommun för att komma i kontakt med livsmedelskontrollen.
Det är viktigt att du kontaktar din kommun om du misstänker att du eller någon annan har blivit matförgiftad av mat eller dricksvatten. Det kan då bli möjligt att hitta smittkällan och att stoppa spridningen av smittan.
Du läsa mer om matförgiftningar på vår webbplats här ; Matförgiftning.